sunnuntai 4. helmikuuta 2018

Minun viikkoni

Olen miettinyt tällaisen postauksen tekemistä jo pitkään, ja sattumalta nyt Nora julkaisi omassa blogissaan tällaisen samanlaisen kertomuksen ja hassusti meillä sattuu olemaan aivan sama jakso (tai Helsingissä kaiketi ne ovat kursseja) meneillään!

Mutta kun kerran ainaisesta kiireestä ja liian täysistä päivistä jatkuvasti jaksan valittaa, niin mitä siinä taustalla oikeasti on?

Maanantai

7.00
Herään yleensä arkisin seitsemältä, samaan aikaan kuin mieheni, riippumatta siitä, millainen päivä on edessä. Aamulla ehtii tehdä hyvin koulujuttuja, jos luennot (tai tutorit) alkavatkin vasta myöhemmin.

9.15
Olen saapunut talvisäästä huolimatta kouluun pyörällä. Nappaan mukaan aamukahvin (kahdellakymmenellä sentillä omaan muumimukiin!) ja menen ensimmäiselle luennollemme (Perifeeriset laskimosairaudet).

10.15-12
Seuraavaksi on vuorossa ryhmäopetus, joka oikeasti toteutetaankin luentomuotoisena koko kurssille. Aika jännä ryhmäkoko tuo 120 opiskelijaa, mutta tällä kertaa se oikeasti toimiikin. Aiheena on EKG ja nopeat rytmihäiriöt. Opettaja puhuu meille ensin rytmihäiriöistä ja sitten katsomme kolmea eri ekg:ta ensin itseksemme viivaimemme kanssa ja sitten yhdessä löydöksistä keskustellen.

Lounastauko

13.15-14
Luento läppävioista.

14.15-16
Potilasseminaari, jossa kurssikaverini esittelevät potilastapauksia meille muille. Itselläni oli tämä ”nakkivuoro” viime syksynä ja teimme silloin parini kanssa infektiotapauksesta potilaskertomuksen tekstien perusteella muulle kurssille power point -esityksen, jossa kuvattiin potilaan oireita ja sairauden hoitoa. Tällaiset seminaarit ovat oikeasti aika mielenkiintoisia!

16-17 Teatterikerhomme tanssitreenit
17-18 Kokous ensiapukoulutuksesta

Illalla nopeasti pyöräillen kotiin ja sitten klo 19 alkavaan jumppaan. Loppuilta meneekin kotona rentoutuessa ja opiskelusta stressatessa. Tämä päivä oli melko pitkä, koska yleensä koulussa ei tarvitse viettää koko päivää aamusta iltaan.



Tiistai

Aamuherätys ja toimet normaaliin tapaan

9.15-11
Potilasseminaari. Samalla kaavalla kuin eilen, paitsi tällä kertaa vetäjäopettaja on nopeampi ja pääsemmekin jo klo 10! Ylimääräisen tunnin aikana teen vähän tutoria.

11.15-12
Luento rytmihäiriöistä.
Tämän jälkeen ”virallinen” koulupäivä päättyy ja menen lounaalle.
Opiskelut kuitenkin jatkuvat kirjastossa huomispäivän tutoria tehden, koska se on vielä todella pahasti vaiheessa.

15 Lähden kotiin
16-18 Kotona teen ruokaa ja siivoilen sekä jatkan tutorin tekemistä.

Illalla käyn vielä jumpassa ja katson Frendejä Netflixistä.
Nukkumaan menen klo 22-23 -aikaan, kuten yleensä.




Keskiviikko

Herään aamulla taas ajoissa, mutta koska opetus alkaa tänään vasta kymmeneltä, on aamulla runsaasti aikaa tehdä lisää tutoria, ja saankin sen onneksi valmiiksi koska:

10.00 -11.30
Tutor-istunto. Tällä viikolla viikon ensimmäinen istunto sijoittuu poikkeuksellisesti keskiviikolle, kun yleensä sen aika on maantaina tai tiistaina. Käymme läpi viime kerralla oppimistavoitteeksi tullutta eteisvärinää ja verenohennuslääkkeitä eli antikoagulantteja. Avaamme lopuksi uuden potilaskeissin, josta kotona luettaviksi oppimistavoitteiksi saamme keuhkoembolian ja happivajauksen (hypoksian). Nyt näemmä ollaan siirrytty rintakivusta sinne hengenahdistuspuolelle.

Lounastauko ja itsenäistä opiskelua. Aloitan jo tutorin tekoa, koska seuraava istunto on jo ylihuomenna ja aikaa on jälleen niukasti.

13-14.30
Vuorossa on rythmätyö. Histopatologiaa (eli erilaisten kudosten mikroskooppista tarkastelua (tietokoneelta)). Minun on todella vaikeaa pysyä ensinnäkin hereillä ja toisekseen oppia mitään, koska jostain syystä normaali sydämen ja keuhkojen histologia on päässyt taas kerran unohtumaan, ja patologiset (eli epänormaalit) muutokset vain näyttävät yhdeltä isolta kasalta marjapuuroa, jossa joukossa on ehkä muutamia tummempia mustikkakokkareita. Onneksi sentään suurin osa sanoista kuulostaa tutulta... neutrofiili ja eosinofiili, maksan liuskat.. kyllä, näitäkin on varmaan jokus opiskeltu.

Koulun jälkeen on vuorossa erinäisten juoksevien asioiden hoitoa (kirjaimellisesti juosten) ja lopulta päivällinen kotona ja illalla taas jumppaan.
Illasta teen taas tutoria ja mietin, miten ihmeessä tulen selviämään parin viikon päästä koittavasta tenttiviikosta, kun jo nyt on rästissä lukemattomia kirjoja ja muita asioita, joita haluaisin kerrata.
PS. Salillakin yleensä katson youtubesta erinäisiä lääketieteellisiä opiskeluvideoita, eli koulu seuraa kyllä mukana koko ajan.




Torstai

Herään taas seitsemältä. Tällä kertaa kävelen kouluun, koska taivaalta tuiskuttaa lunta lähes vaakasuoraan. Lähdemme kavereideni kanssa liikkeelle vähän liian myöhään, noin puoli tuntia ennen ensimmäisen luennon alkamista, ja ehdimme paikalle juuri kun luento on alkamassa.

9-10
Luento (tai oikeastaan luennon muodossa toteutettava kliinisten taitojen työ) Kliinisen fysiologian tutkimuksista ja rekisteröinneistä. Meille esitellään 24 tunnin EKG-rekisteröintiä ja verenpaineen seurantaa sekä tulosten tulkintaa.

10-13
Tutorin tekemistä koulun kirjastossa. Lounastauko välissä.

13-14
Päivän toinen luennon muodossa toteutettava kliinisten taitojen työ. Tällä kertaa keuhkojen auskultaatiosta. Koulutusrahojen supistamisen ja resurssien puutteen näkee hyvin tässä kohtaa, että sellaiset taidot, jotka ovat todella oleellisia lääkärin kannalta (kuten keuhkojen kuuntelu) toteutetaankin tällä lailla luentona. Ei ole tosiaankaan sama juttu kuunnella omilla stetoskoopeilla oikean potilaan keuhkoja kuin katsoa powerpoint -slidestä oikeat kuuntelualueet kuvasta sekä kuunnella internetistä erilaisia ääninäytteitä. Tietysti samantyylinen työ meillä oli jo fuksivuonna, ja silloin kuuntelimme toistemme nuoria ja terveitä keuhkoja. Useimmiten potilaat eivät kuitenkaan ole kaksikymppisiä, hyväkuntoisia, hoikkia ja yhteistyökykyisiä. Puhumattakaan terveistä keuhkoista. Noh, kai sitä klinikassa pääsee sitten kuuntelemaan potilaiden keuhkoja.

14.15-15
Luento rintakivun ja hengenahdistuksen psyykkisistä osatekijöistä. Eli psykiatrian puolta.

Päivän päättyessä lunta on tullut niin runsaasti, että kävely kotiin vaikuttaa hankalalta. Otan bussin keskustaan, jossa opiskelut jatkuvat kaverini kanssa kahvilassa.

Opiskelemme klo 16-18 ja sitten käväisen salilla hetken cross trainerissa, jotta saan vähän liikuntaakin tälle päivälle. Samalla katselen youtubesta opetusvideoita, eli opiskelu jatkuu.

Kotiin päästyäni opiskelen samaisen kaverin kanssa vielä noin tunnin ja sen jälkeen saankin lapsuudenystäväni yökyläilemään! Ilta venyy tämän vuoksi hieman normaalia pidemmäksi, mutta nukkumaan pääsen kyllä ennen puolta yötä.



Perjantai

7-9
Aamun vietän yökyläilevän ystäväni kanssa jutellen, tänään ei siis opiskella heti aamusta alkaen!
Eikä sille ole tarvettakaan, koska sain eilen tehtyä hyvin opiskeltua tämänpäiväisen tutoristunnon opiskelutavoitteet.

10-11.30
Tutor-istunto. Viikon toinen. Puramme viimekertaisen keissin, eli keskustelemme syvästä laskimotukoksesta ja keuhkoemboliasta sekä yleisesti keuhkojen tuulettumisesta (eli miten kaasut vaihtuvat siellä). Sen jälkeen saamme uuden potilastapauksen eteemme ja sen myötä seuraaviksi opiskelutavoitteiksi astman ja allergian.

12-15
Lounaan jälkeen opiskelut jatkuvat koululla. Koska teen syventävää opinnäytetyötäni muun koulun ohella, ja sillekin on pakko varata joskus aikaa, käytän loppupäivän (eli kolme tuntia, jotka jaksan aiheeseen keskittyä) siihen.

Aamulla sain puhelun töistä, eli osastolta, jolle olen tehnyt keikkaa sairaanhoitajana. Sinne tarvittiin sijaista yövuoroon ja lupasin mennä, vaikka olenkin raskaan viikon jäljiltä aika poikki ja hyvät yöunet tulisivat tarpeeseen. Rahaa kuitenkin tarvitsee aina.

Kotiin päästyäni siis yritän rentoutua tv:tä katselemalla ja pyörin muutaman tunnin sängyssä yrittäen saada unta. En mene jumppaan, koska ajattelen sen väsyttävän tulevaa yötä ajatellen liikaa. Olen kuitenkin liian stressaantunut, joten en saa yrityksistä huolimatta unta ja näinpä lähden yövuoroon nukkumattomana taistelemaan unta vastaan.

21-8 Yö sujuu melko kivuttomasti, osastolla on rauhallista. Tosin silmien auki pitäminen alkaa vuoron loppupuolella olla vaikeaa ja kotiin päästyäni kaadunkin sänkyyn ja nukahdan heti.





Viikonloppu menikin sitten lopulta suurimmaksi osaksi opiskelun merkeissä, vaikkakin lauantai tietysti yövuoron jälkeen kului nukkuessa ja väsymyksen kourissa. Univelkaisuus jatkui vielä sunnuntainkin puolelle, joten mitenkään tuottoisaa ei tästä viikonlopusta saatukaan. Onneksi töitä on niin harvoin, että siellä jaksaa kaikesta huolimatta käydä silloin kun siihen tilaisuus tarjoutuu.
Tämä viikko oli koulun suhteen aika samanlainen kuin muutkin tämän jakson viikot. Vapaa-ajan suhteen tämä viikko oli paljon helpompi, koska arki-illoille ei ollut juurikaan sovittuja menoja, joten opiskelulle ja urheilullekin jäi hyvin aikaa. Silti jäi tunne, että tutorit teki aika huonosti ja paljon asioita olisi pitänyt vielä ehtiä kerrata paremmin.


- Kuvat ovat viime "talviloman" alppimatkalta Itävallasta, ei suinkaan Tampereen talvesta. Luminen maisema on kuitenkin vuoria ja laskettelurinteitä lukuun ottamatta melko samanlainen kuin tällä nyt.

4 kommenttia:

  1. Mua alkoi hengästyttää jo pelkästään sun arjesta lukeminen! Eipä ihme, jos tuntuu, että on paljon tekemistä :) Ja vielä yövuoro tuohon päälle, oot kyllä reipas!

    Mua kiinnostaisi tietää vähän tarkemmin esim. noista teidän tutoreista ja tenttiviikosta. Miten monta tutoria mahtuu jaksoon ja miten ne käytännössä toteutetaan? Onko tenttiviikolla monta tenttiä ja kuinka pitkään yhtä jaksoa teillä opiskellaan? Asiahan ei mua koske, mutta kiinnostaa, kun meillä Kuopiossa on niin erilaista :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, onhan tässä tosiaan nyt paljon työtä :D
      Mutta siis, kyllä tuo pbl -postaus on tässä joskus lähitulevaisuudessa työn alla. Tutoreita on siis kahdesti viikossa jakson aikana, niiden määrä jaksossa siis vaihtelee kokonaisopintoviikoista riippuen. Jos jakso on kuuden viikon mittainen, niin siinä on viisi viikkoa ”normaalia opetusta” ja yksi tenttiviikko. Tutoristuntoja kertyy siis 10 tuon jakson aikana.

      Tenttiviikolla on vain yksi tentti. Meillä jokainen jakso tentitään omana tenttinään, johon on integroitu sen jakson kaikilta alueilta asiaa... eli on patologiaa, farmakologiaa, histologiaa, anatomiaa, tautidiagnostiikkaa, potilastapauksia...
      Tenttialue on oikeastaan aika laaja, mutta musta on ainakin ihan järkevää opiskella asioita kokonaisuuksina.

      Jaksot ovat tähän mennessä vaihdelleet neljästä viikosta kymmeneen, muistaakseni. Keskimäärin ne ovat 5-6 viikon mittaisia. Lukuvuodessa jaksoja on 6 ja lukukaudessa siis 3.

      Tutoreista yritän kyllä saada jotain kirjoitettua, lupaan :D

      Poista
    2. Kiitos vastauksesta! Mielenkiintoista kuulla, miten muualla asiat menee :) Itsellä on koko ajan takunnut just se, että asioita opiskellaan niin pieninä paloina. Esim. nyt opiskellaan mikrobilsan kurssilla mikrobilääkkeitä silleen vähän, mut keväällä sitten kai enemmän farmakologian kurssilla. Itsestäni tuntuu, että teen tupladuunin kaikilla kursseilla, kun tarviin sen kokonaisuuden haltuun (eli luen asioita paljon laajemmin kuin kurssilla vaaditaan) ennen ku yksityiskohdat jää päähän. Siksi just tuo teidän malli kuulostaa mun korvaan niin hyvältä :)

      Poista
    3. Oisitpa pykinyt Tampereelle niin saisit toteuttaa tätä mallia ;D
      Noh, teillä varmasti hyvä myös. Uskon, että kaikissa lääkiksissä oma malli toimii, koska muutenhan se varmasti olisi muutettu. Mut tietysti ihmiset on erilaisia ja tykkää eri asioista. Mä tykkään tutoreista, koska ei ehkä tulisi opiskeltua niin paljon itsenäisesti muuten..

      Toisaalta tuollainen kertaaminen on hyvä ja lääketieteessä ei voi koskaan lukea liian laajasti. Tai tavallaan tietenkin voi, jos se häiritsee muun asian oppimista, mutta ei varmasti kukaan tule koskaan sanomaan, että tiedät tai osaat liikaa :D

      Meilläkin asiat onneksi kertautuu tavallaan kun ekoina kahtena vuotena opiskeltiin kaikki perusasiat ja nyt kolmosella palataan samoihin mutta kliinisemmin. Esimerkiksi fuksikeväänä me luettiin keuhkojen toiminnasta ja siinä mainittiin copd ja vähän että mikä se on. Nyt sitten opiskellaan miten copd diagnosoidaan ja hoidetaan. Klinikassa sitten nähdään niitä oikeita potilaita. Palaset alkaa loksahdella paikoilleen, vaikka samalla taas huomaa miten paljon on jo unohtanut!

      Poista