torstai 1. joulukuuta 2016

Luennoilla käyminen

Pohdiskelin taas syitä käydä luennoilla tai olla menemättä kun jäin tänään jälleen kotiin nukkumaan sen sijaan että olisin valmistautunut menemään aamuluennoille. Minulla oli kuitenkin mielestäni ihan hyvät syyt jäädä kotiin; olen ollut jo useamman päivän jokseenkin kipeä ja jatkuva yskiminen aiheuttaa sekä väsymystä kun se häiritsee yöunta että häiritsee luennoilla kanssaopiskelijoita. Kaikkien kannalta siis on parempi jäädä kotiin yksin sairastamaan ja perehtymään luentokalvoihin itsenäisesti. Onneksi ne sentään (yleensä) ovat Moodlen kautta saatavilla.

Luennolle menemättä jättäminen kuitenkin tuo aina jonkinlaisen tunteen "lintsaamisesta" tai ainakin siitä, että on laiska ja tehnyt jotain väärin. En ymmärrä mistä tällainen huono omatunto kumpuaa, koska luennothan eivät todellakaan ole pakollisia. Lisäksi luennot ovat yleensä todella huonoja. Paljon enemmän saa aiheesta irti kun lukee itsenäisesti tai katselee vaikka hyvien luennoitsijoiden youtubeen lataamia videoita (vaikka ne tosin ovatkin yleensä englanniksi).

Olen suurimman osan lääkisurastani istunut tunnollisesti luennoilla ja skipannut niitä vain hyvin harvoin ja lähes aina hyvästä syystä. Syitä luennolta poisjäämiseen ovat olleet esimerkiksi sairastaminen, muut pakolliset menot (lääkärikäynnit tai kokoukset tai joku muu tärkeä juttu) tai sitten joskus harvoin ihan vain se, että mieluummin nukkuu vähän pidempään kuin herää aamulla luennolle. Olen siis kerännyt mielestäni tarpeeksi kokemusta luennoista sanoakseni, ettei siellä istuminen kannata.

Meidän luennoitsijamme ovat oikeasti suurimmaksi osaksi aika huonoja. Luentojen pitäminen on kaiketi vain yksi pakollinen osa professorin työkuvaa, enkä usko, että suurin osa heistä nauttii samojen luentojen pitämisestä vuodesta toiseen. Mielestäni myös pedagogisen koulutuksen puuttuminen näkyy luennoilla selvästi. Lääkäriluennoitsijat saattavat olla oman aiheensa asiantuntijoita, mutta he eivät yleensä osaa opettaa. Ainakaan sadan hengen massaluennoilla. Luentokalvot ovat yleensä liian täynnä tekstiä ja luennolla ei todellakaan pysy kärryillä, jos haluaa esimerkiksi tehdä samalla muistiinpanoja. Ja minä haluan tehdä muistiinpanoja, koska jos en tee mitään, ajatukset lähtevät hyvin nopeasti harhailemaan johonkin ihan muualle tai jotenkin kännykkä päätyy käteen ja sitten sitä rupeaa selailemaan.

On meillä toki muutamia hyväkin luennoitsijoita, jotka sekä tekevät hyviä dioja että esittävät asiat mielenkiintoisesti, mikä yleensä tarkoittaa käytännön esimerkkien sisällyttämistä puheeseen tai omien kokemusten jakamista opiskelijoiden kanssa. Niille luennoille on oikeasti mukava mennä ja jälkeenpäin tuntuu, että käteen jäi muutakin kuin turhautuminen hukkaanheitetyn ajan vuoksi. Sellaisia luennoitsijoita meidänkin lääkikseen tarvittaisiin enemmän! Joka vuosi opiskelijat antavat palautetta tietysti jokaisesta jaksosta ja myös luennoitsijoista. En kuitenkaan usko, että mitään suuria muutoksia kuitenkaan on tapahtumassa, koska edistyksellisyys ei oman kokemukseni mukaan kuulu lääkärimaailmaan.

Mielestäni luennoista voisi jopa luopua kokonaan, koska niiden hyödyllisyys todellakin on kyseenalaista. Ymmärrän kuitenkin, että luennot ovat taas yksi niistä asioista, joita "on ollut aina", ja siitä sitten pidetään kynsin ja hampain kiinni. Lisäksi luennot todennäköisesti ovat etenkin näinä maailman aikoina se kustannustehokkain vaihtoehto, koska ne lähtökohtaisesti vetävät hyvin suuren määrän opiskelijoita, jolloin melko pienellä panostuksella saadaan jokin asia "opetettua" koko vuosikurssille tunnissa. Asioiden kunnollinen opettaminen esimerksi pienryhmissä tai jopa käytännön esimerkkejä näyttäen ei varmaan tule kuuloonkaan kun nytkin jo pitäisi koulutukseen meneviä varoja pienentää.

Onneksi me lääkisopiskelijat olemme kuitenkin suurimmaksi osaksi perfektionistejä ja tunnollisia opiskelijoita ja kansoitamme näitä turhia massaluentoja ahkerasti niin, että ne varmasti tulevat jatkossakin kuulumaan opetussuunnitelmaan. Onneksi myös olemme niin tunnollisia, että käytämme monta tuntia päivästä itsenäiseen opiskeluun kun luennolla asia ei sitten jäänytkään päähän. Toivottavasti pääsen itse jossakin vaiheessa eroon huonosta omastatunnosta jos en mene luennoille. On nimittäin aika rankkaa käyttää valtavasti energiaa suurimmaksi osaksi itsenäiseen opiskeluun ja sen lisäksi vielä tuhlata sitä jostakin täysin turhasta murehtimiseen.

5 kommenttia:

  1. Tää tuntuu minusta olevan yleinen ongelma missä vain yliopistossa. Itse Otaniemessä opiskelleena skippasin ihan surutta kököt luennot enkä paljon tunnon tuskia kokenut. Meillä oli mm. luennoitsija joka käytti piirtoheitintä ja 1970-luvulla tehtyjä kalvoja (opetus vuosi ca. 2008). Minusta olisi hyödyllistä jos siirryttäisiin enemmän esim. assareiden käyttöön. Itselläni parhaat oppimiskokemukset oli laskareista joissa asiastaan ja opettamisesta kiinnostunut assari kertoi juttuja luennoitsijan luennon pohjalta. Toki tässä tulee varmasti vastaan resurssit :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hah, voi eii :D
      Itsekin kun kuuntelin kuutosluokkalaisen tuttavani kertomuksia heidän opetuksestaan, tuli sellainen olo, että mekin olemme jääneet ihan kivikaudelle, vaikka käytössä kyllä on power pointit ja muut.
      Olen samaa mieltä, että parhaiten ehkä oppii juuri assareilta.. Meille pitää joitain harjoitustöitä vanhempikurssilaiset ja niistä olen todella oppinut eniten. Tietysti varmaan oppii yhtä paljon oli sen työn vetäjä sitten professori tai kuka vain, jos vaan on kiinnostunut opettamisesta ja ryhmä on tarpeeksi pieni. Toisaalta ehkä kuitenkin ne, jotka ovat itse juuri joutuneet asian opiskelemaan, ovat parhaita opettamaan sitä, kun mielessä on vielä ne keinot joilla itse on asian oppinut...

      Poista
    2. Ala-asteen kutosluokkaa siis tarkoitin :D

      Poista
  2. Meillä Turussa on pääasiassa hyviä luentoja, enkä ikinä vaihtaisi niitä mm PBLään. Luennoilla jää asiat hyvin mieleen kun samalla kirjoittaa tabletille muistiinpanoja, ja tieto tulee asiantuntijalta eikä kurssikaverilta. Ryhmätyöt, seminaarit ja tapauslähtöinen opetus (PBL) ovat sen sijaan mielestäni ihan tehotonta

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä jos teillä päin luennot toimii! Se onkin varmasti tärkeää sellaisessa paikassa, jossa juurikaan tuota PBL:ää ei ole.
      Itse olen nyt vähän kahta mieltä PBL:stä. Toisaalta tykkään, kun se "pakottaa" opiskelemaan koko ajan itsenäisesti, eikä lukeminen jää tenttiviikolle. Toisaalta taas on turhauttavaa kuunnella purkukeskustelussa samoja asioita mitä on itse kotona lukenut kurssikaverin suusta. Toki riippuu todella paljon ryhmästäkin, ovatko istunnot pakkopullaa vai tuleeko mielenkiintoisia keskusteluja ja pohdintoja ja näkökulmia, joiden kautta asiat jäävät mieleen paremmin.

      Poista