lauantai 9. joulukuuta 2017

Vähän toisenlaista näkökulmaa välillä

Vielä ennen matkalle karkaamista päätin piipahtaa täällä blogin puolella ja selata vanhoja tekstejä. Tässä on yksi, jonka kirjoitin viime elokuussa (tai syyskuussa) Ennaltaehkäisy -jakson aikana. Silloin en sitä saanut valmiiksi tai julkaistua, mutta ajattelin nyt julkaista sen kuitenkin epävalmiinakin. Se on nimittäin ihan hyvä vastakohta kaikelle sille lääketiede ja opiskelu-on-niin-kivaa -hehkutukselle, mitä olen viime aikoina harrastanut. Nyt on ollut todella hyvät fiilikset, mutta näköjään aina ei ole:
_________________________________________________________________________________

Olen jostain syystä ruvennut viime aikoina miettimään (ja myös pelkäämään omia ajatuksiani) että olenko edes kiinnostunut lääketieteestä. En varsinaisesti suhtaudu intohimoisesti koulutehtäviini vaan yritän vain lähinnä suoriutua niistä. En ahmi innolla koulukirjojani tai lue vapaa-ajalla lääketieteeseen liittyvää asiaa. En ole mikään guru psykiatrisissa häiriöissä kuten eräs ystäväni, joka on lukenut lähes kaikki alan kirjallisuuden tai istu luennoilla korvat höröllä imemässä itseeni tietoa kuten toinen ystäväni. Jotenkin kuitenkin tuntuu, että ehkä pitäisi. Jos tämä todella on unelma-ammattini ja jos olen kiinnostunut lääketieteestä, niin miksen sitten suhtaudu siihen intohimoisesti?

Nyt kun olen vihdoin saavuttanut yhden mahdottomalta tuntuneen unelmani opiskelupaikasta lääkiksessä, eikö minun pitäisi riemuita siitä päivittäin? Miksi valitan opiskelusta kun joku toinen olisi valmis maksamaan mahdollisuudesta osallistua samoille jaksoille tekemään opintoja, joita minä hampaat irvessä vain suoritan suorittamisen pakosta? Miten voi olla, että haluan lääkäriksi, mutten silti juuri seuraa yhteiskunnallista keskustelua lääkäreiden työllisyydestä, sote-uudistuksesta tai lue alan uusimpia tutkimuksia ihan vapaaehtoisesti?

Kyllä minä haluan lääkäriksi. Kyllä minä pidän opiskelusta. Kyllä tämä on unelma-ammattini. Pohdiskeluissani olen tullut siihen tulokseen, että opintojen kova tahti ja suuret suorituspaineet vievät mehut ja innostuksen uuden oppimisesta. Joskus ei-niin-laadukkaasti tehdyt luennot ja ajoittain yksitoikkoinen powerpoint -esitys luennon muodossa latistavat mielenkiintoisenkin aiheen. Uskon, että opetuksen laadulla on todella suuri osuus opiskelijoiden motivaatiossa. Olin aivan innoissani kun meille muutama päivä sitten pidettiin ryhmäopetusta gynekologisen potilaan haastattelusta ja tutkimisesta. Opettaja oli nimittäin loistava! Todella innostava, asiantunteva ja ammattitaitoinen. Opetettavat asiat tuntuivat todella tärkeiltä ja kuuntelin varmasti jokaisen sanan, jonka opettaja sen puolitoistatuntisen aikana päästi suustaan.

Opettajan innostus tarttuu. Parhaassa tapauksessa oman erikoisalansa voi joku valita sillä perusteella, että sen alan kliininen opettaja tai professori on osannut motivoida opiskelijaa oikealla tavalla. Ei ole aivan samantekevää kuka luennon pitää. Asiantuntijan olisi tärkeää olla itsekin kiinnostunut omasta aiheestaan. Tietysti varjopuolena tällaisessa asiantuntijassa luennoimassa voi olla se, että kun on liian syvällä omassa jutussaan, ei osaa opettaa sitä enää sellaisille, jotka eivät tiedä asiasta mitään. Kovan luokan asiantuntija saattaa sortua käyttämään sellaista kieltä, joka ei lähes maallikko-opiskelijoille sano mitään.

Ajan puute on varmastikin yksi tekijä, joka estää olemasta lääketieteestä innostunut "vapaa-ajalla". Kun tekemistä on niin paljon, niin helposti sitä vain tyytyy tekemään pakolliset hommat ja muuten luistamaan sieltä, missä aita on matalin. Aivojen nollaamiseksi sitä sitten tekee mieluummin jotain ihan muuta kuin on lääketieteen kanssa tekemisissä. Varmaan jos olisin ollut kesäni töissä esimerkiksi marjanmyyjänä tai kaupan kassalla sairaanhoitajan vastuiden sijaan, olisin saanut luettua ne kymmenet Lääkärilehdet, jotka kirjahyllyyni ovat opiskeluiden aikana kertyneet. Lehdet, jotka ovat odottaneet sopivaa hetkeä tulla luetuiksi ja joiden lukemisen olen joka lomalla ottanut tavoitteeksi.

Ehkä kiinnostukseni lääketieteeseen onkin enemmän käytännönläheistä. Ehkä siinä missä joku on kiinnostunut lukemaan alan kirjallisuutta tai kuuntelemaan asiantuntijoiden pitämiä luentoja, minua kiinnostavat kliiniset taidot ja "lääkärin niksit". Kaikki se, mikä erottaa tavallisen ihmisen lääkäristä. Kaikki se, mitä minä en vielä osaa.

Kun tarkemmin ajattelen omaa lääketieteellistä vapaa-aikaani, huomaankin monia juttuja, joita teen ihan vapaaehtoisesti. Olen katsonut anatomisia opetusvideoita youtubesta tai videoita leikkauksista. Olen ...
_________________________________________________________________________________


En tiedä mitä muuta lääketieteellistä vapaa-ajallani lopulta ajattelin tehneeni, mutta näin ne ajatukset vain muuttuu! Ei ihme, että opiskelu on tuntunut tuolloin puulta, koska jälkikäteen ajateltuna, Ennaltaehkäisy -jakso ei ollut ollenkaan sitä, mitä odotin lääketieteen opiskelun olevan. Syksyn alussa oli myös paljon muita kiireitä, jonka vuosi opiskelut jäivät vähäisemmälle huomiolle. Mutta onneksi sittemmin on ollut mielenkiintoisempaa! Ja onneksi kirjoitin tämän silloin, aika näemmä nimittäin kultaa muistot. Ei se opiskelu ihan aina olekaan siis ruusuilla tanssimista.

7 kommenttia:

  1. Terveisiä sinne lomalle, pakko oli tulla kommentoimaan :) Tuon vanhan tekstisi tunnelmat kuulostavat niin tutulta. Oon tullut siihen tulokseen, että kun on jo yksi tutkinto opiskeltuna, ei toiseen enää jaksa suhtautua samalla innolla. Ehkä osaa paremmin keskittyä niihin senhetkisiin tärkeisiin juttuihin eikä samalla yritä oppia kaikkea kaikesta. Eikä se tarkoita sitä, etteikö olisi kiinnostunut alasta tai haluaisi oikeasti töihin. Ehkä tosiaan omakin kiinnostukseni on enemmän kliinistä.

    Mutta kuten voi jo sun (entisistä vs nykyisistä) fiiliksistä päätellä, erilaisia tunteita tulee ja menee myös opiskelun suhteen :) Lääkäriksi kasvamista kai sekin. Klinikkaa odotellessa...

    Ihanaa lomaa teille <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, erilaisia tunteita tulee kyllä koko ajan! :) Mutta hyvä kun ne sentään suurimman osan ajasta on nykyään positiivisia ja opiskelu on todella kivaa!

      Ihanaa lomaa myös teille <3

      Poista
  2. Moikka! Terveisiä Oulun lääkiksestä nelosvuosikurssilta. Uskon, että tämä kirjoituksesi vastaa yli 50%:n lääkisopiskelijoiden ajatuksia ja arkea. Lääkisopiskelu on opiskelua, siinä missä mikä tahansa muukin opiskelu, loppujen lopuksi. Kaikki asiat ei voi olla eikä olekaan super kiinnostavia. Ja mitä noihin Lääkärilehtiin tulee, niin itse selailen ne yleensä nopeasti läpi, kun ne ilmestyy ja luen jutun jos toisenkin sillon JOS löytyy jotain mielenkiintoista ja kiikutan ne selailtuani paperinkeräykseen, joten ei kannata niitä turhaan säästellä lomalle luettavaksi, on olemassa parempaakin lukemista loma-ajalle! ;) Kaikesta tästä ”laiskuudesta” huolimatta uskon, että meistä tavallisista lääkisopiskelijoista tulee yhtä hyviä lääkäreitä kuin ”lääketiedettä hengittävistä” -kolleegoista. Sitä paitsi, elämässä tulee olla muutakin kuin lääkis, sillä ajatuksella jaksaa tätä opiskelua ja työtä. Tsemppiä sulle opiskelukevääseen ja mukavaa joulun aikaa! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi! Kiitos kommentistasi.
      Varmasti tulee hyviä lääkäreitä, enkä nyt kovin usein "laiskuudestani" stressaakaan. Aina voisi tehdä enemmänkin, mutta myös vapaa-aika ja oma hyvinvointi on tärkeää! :)
      Mullakin on tavoitteena tosiaan selata noi lehdet ja lukea kiinnostavat/tärkeät jutut, mutta kun en oikein pääse koskaan edes siihen selausvaiheeseenkaan...

      Tsemppiä sullekin ja hyvää uutta vuotta!

      Poista
  3. Hei, kysyisin, että saitko sairaanhoitajan tutkinnosta hyväksilukuja lääkiksessä? Opintopisteinä paljonko? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi!
      En ole saanut mitään hyväksiluettua :( Valinnaisiin opintoihin sain hyväksiluettua vanhasta biologian tutkinnostani kursseja, joita en ole käyttänyt siis valmiiseen tutkintoon...
      (Ehkä monimutkaisesti sanottu)

      Siis valinnaiset 15 op voi saada sellaisista kursseista, joita ei ole jo laskettu kuuluvaksi sairaanhoitajan tutkintoosi, eli jos sinulla on keskeneräinen tutkinto tai opintopisteitä yli sen 360 niin niitä voi käyttää sitten lääkiksen valinnaisissa opinnoissa.

      Muuten en ole saanut hyväksiluettua mitään, koska ovat kuulemma kuitenkin niin erilaiset tutkinnot. :D Ei se toisaalta ole kyllä haitannutkaan, koska kertaus on aina hyväksi!

      Hmm.. tai itse asiassa, yhden harjoitustyön sain hyväksiluettua (eli sain olla pois), koska se oli infuusionesteiden letkutuksen harjoittelua ja kanylointia tekokäteen, eikä minulle siitä olisi kamalasti ollut hyötyä.

      Monet muutkin harjoitustyöt ovat tuntuneet aika turhilta, mutta meillä ainakin Tampereella ollaan näemmä aika tiukkoja tämän suhteen. Tietenkään eivät opettajat voi ihan täysin tietää mitä sisältöä olenn opiskellut aiemmin ja minä taas en tiedä tarkalleen mitä erilaisiin harjoituksiin sisällöllisesti kuuluu.

      Mutta lyhyesti: ei saa mitään hyväksiluettua sairaanhoitajan tutkinnolla. Valitettavasti.

      Poista
  4. Kiitos. Näin vähän ajattelinkin, että tutkinnot ovat kuitenkin niin erillaiset. Itse valmistun nyt sairaanhoitajaksi ja haluaisin lääkäriksi, niin ajattelin et oisko tästä tutkinnosta hyötyä. Kertaushan on tosiaan opintojen äiti ja kyllähän sitä aina kuitenkin oppii jotain uuttakin . Kiva blogi sinulla ja tuo hyvin lääkkisarjen esiin :)

    VastaaPoista